6

5x tips om zo lekker mogelijk meer groenten te eten

Geplaatst op door Bo van Beaufood.nl
Bo van het blog Beaufood.nl schrijft twee keer per maand haar beste beautytips en recepten voor ons op het blog op het gebied van voeding. Ze is een kei in het omtoveren van (ongezonde) heerlijkheden tot lekker(der)e gezonde varianten. Ze vervangt ingrediënten en kiest voor pure, schone producten. In deze blog geeft ze je haar vijf beste tips om op en lekkere manier meer groenten te eten. 

Drie ons groenten per dag is wat we welke dag minimaal zouden moeten eten. Groenten houden onze huid mooi, geven ons een goede weerstand en bovenal energie. En energie kunnen we allemaal keihard gebruiken in onze drukke levens. Hoe belangrijk ik het ook vind, in de praktijk vind ik het af en toe moeilijk om aan drie ons groenten of meer te komen. Ontbijt met kwark, havermout en wat fruit, als lunch een paar crackers met zalm of kaas en dan is het alweer tijd voor het avondeten. En drie ons groenten in een maaltijd proppen is vrij veel kan ik je vertellen. Hieronder geef ik je vijf tips hoe je heel gemakkelijk en op een lekkere manier groenten in je eetpatroon kunt verwerken, zodat je je lichaam de hele dag voorziet van al het goeds uit veggies!


 
Zoet ontbijt
Ben jij een echte zoetekauw in de ochtend? Pureer of rasp dan 100 gram courgette door je havermout heen. De smaak van courgette is van zichzelf vrij neutraal, dus je zult hem niet proeven. Beetje honing erdoor, snuf kaneel, cacao poeder en je hebt een super healthy en heerlijk ontbijt. 
 
Snacks
Paprika’s zijn mijn lievelings als het gaat om gezonde tussendoortjes. Nu vind ik het bloedirritant wanneer ik mensen hoor zeggen ‘mmm snacktime met paprika!’. Persoonlijk denk ik bij een snack of tussendoortje meer aan een gezonde koek, cake of reep ;). Maar ik heb met mezelf afgesproken dat wanneer mijn lunch en avondeten groenten bevatten, ik een gezonde snack als cake eet en wanneer mijn lunch niet voldoende veggies bevat ik voor een groentetussendoortje ga. In dat geval eet ik dus het liefst een paprika omdat die súper gezond zijn. Plus je kunt ze makkelijk meenemen voor onderweg naar werk en in repen snijden. 

Noedels of pasta van groenten
Ik heb stiekem een hekel aan gekookte groenten. Geblancheerde broccoli vind ik nog wel lekker, maar het liefst maak ik noedels of pasta van groenten met mijn spirelli. Je weet wel, een soort rasp waar je een wortel insteekt en er met draaide bewegingen dunne of dikke slierten van draait. Net zo lekker als noedels, maar dan met de voordelen van veggies. LOVE IT. Laatst at ik noodles van wortel met shiitakes en honing-soja dressing. Yum! Klik hier voor het recept

Roze cakes
Je kunt natuurlijk ook groenten verstoppen in je baksels. Als ik een cake bak - meestal op zondag zodat ik tot vrijdag een voorraadje heb - voeg ik daar vaak wat wortel, courgette of biet aan toe. Wortel en courgette hebben een neutrale smaak en zijn lekker om mee te beginnen. Voor de ‘gevorderde healthy baker’ raad ik biet aan. Daar zitten iets meer voedingsstoffen in, maar smaakt ook wat intenser. Al ziet zo’n roze cake er wel súper fancy uit.
 
De reddende engel
Last but nog least, smoothies! Mijn reddende engel wanneer ik haast heb. De groenten die vaak in mijn blender belanden zijn spinazie, wortel, courgette en pompoen. Smoothies met groenten mix ik altijd met extra zoet fruit als mango of banaan om ze lekker zoet te houden.
 
Liefs,
 
Bo
comments powered by Disqus

inspiratie

#robpeetoom

Volg ons